Az őskor emberének szokásairól tárgyi bizonyítékaink nincsenek. Életükről következtetéseket a ma élő nomád népek életformáján keresztül meríthetünk.
Afrikai négerek, indiánok körében szoptatási nehézségek esetén nemegyszer a közelmúltban szült nagymama segítette ki lányát, s vállalta gyermeke és unokája egyidejű szoptatását. Valószínűleg évekig szoptattak, gyermeküket magukra kötve hordták, hogy igény szerint bármikor szoptathassák, s veszélyektől óvhassák.
Kr.e. 2250 körül Hamurabbi törvénykódexe rögzíti a nő, s a gyermek jogi helyzetét. Az anyák általában 2 – 3 évig is szoptattak, de szükség esetén a család, ill. az apa dajkát fogadott, akit nagy gonddal válogattak ki. A dajka szolgálataiért eltartást kapott. Ha a dajka hűtlenkedett, vagy a gondozására bízott gyermeken kívül más gyermeket is szoptatni mert, a törvény értelmében mellének levágásával büntették.
Az ókori Egyiptomban, Indus, Róma népeinél szintén megjelent a dajkaság.
Az egyiptomiak úgy vélték, a dajka tulajdonságait a gyermek örökli, ezért családtagnak tartották, nagy méltóságra emelték.
Az indusoknál az előkelők ritkán szoptattak. A 10. napon a gyermek a gondosan kiválasztott dajkához került: középkorú, közepes termetű, csinos, testi fogyatékosság nélküli, bő és jó tejű, kifogástalan családi származásúnak kellett lennie, a tejének pedig mindig tiszta ” hab és fonálnélkülinek”. Óvták minden gondtól, felindulástól. Ha a fiatal csecsemő megbetegedett, az orvosságot a dajka vette be, vagy kenőcs alakjában a mellére kenték.
Az ókori Rómában az anyától elvárták, hogy maga szoptassa csecsemőjét. Lenézték, sőt hűtlenséggel vádolták a nőt, aki nem szoptatott. Később az erkölcsök lazulásának korában a gazdagabb családok dajkákat fogadtak, bár ez ellen Cato és Ceasar is
erősen harcolt. A polgárasszonyok 2 évig is szoptattak.
A dajka karján nem tarthatta a gyermeket, mert úgy vélték ez árt a tejnek.
A dajkát családtagként tisztelték. Az anyatejgyűjtés kezdeti formájának tekinthető,
hogy a plebejus asszonyok a Colona lactaria mellett árulták tejüket úgy, hogy más
gyermekét megszoptatták.
Hamarosan a szoptatásból a modernség és az anyai szeretet példaképe lett.
1784-ben egy német utazó tapasztalta, hogy ” még a felső néposztály hölgytagjai is maguk szoptatják gyermekeiket Angliában”.
A francia felvilágosodásra jellemző a szoptatás elutasítása. A gazdagok dajkákat fogadtak, vagy gyermeküket 2-3 évre vidékre adták.
Érdekes megemlíteni, hogy az ősidőben a magyar nép dajkát, fizetett szoptatóst nem ismert. A dajkaságot Mátyás király óta ismerik, amikor azt külföldi udvaroknál látták.
Ezek meglett korú asszonyok voltak, akik fizetése akkor 4 Ft is volt egy
csecsemő ápolásakor. /Nádasdy levelekben találunk rá utalást /
A XX. század elején /1920/ Tauffer Vilmos és Heim Pál is felhívta a figyelmet arra, hogy “egy nőnek a teje el ne apadjon, melléből fejje ki, vagy tejszívóval szívja le”.
Erre kórházban, szülőintézetben, anyaotthonban van lehetőség – lehet egy éhes egészséges gyermek által is megszívattatni, de “ezt csak orvos rendelheti el, mert vérbajos csecsemő könnyen megfertőzheti az anyát és viszont a beteg nő az egészséges csecsemőt.” Reháti K. Helén könyvében pontos utasításokat ad a fejés előtt a mell hygienes ápolására. Fontos az alapos orvosi vizsgálat a nemi betegségek miatt. Bemutatja a Soxhlet – palack használatát, melynek működési elve a ma ismert pasztőrizáláson alapul.
A védőnői szolgálat szerveződése idején / Stefánia Szövetség, Zöldkeresztes Szolgálat / felmerült az igény az anyatej gyűjtésére, közvetítésére.
Az anyatejes táplálás hazánkban, s világszerte történő térhódítása hatására Anyatejgyűjtő Állomások szerveződtek azon csecsemők ellátása érdekében, akiknek
életbenmaradása, egészséges fejlődése anyatej nélkül nem, vagy csak kétes eredménnyel biztosítható.
Kezdetben a fővárosban, s megyei városokban un.” hagyományos ” Anyatejgyűjtő Állomásokon a tejadó anyák a helyszínen fejték le tejüket. Ez a típus még a 80-as évek elején a XV., és a XX. kerületekben működött.
Az állandó anyatej igény emelkedése, a begyűjtendő anyatej csökkenése arra késztette Dr. Buda Károly debreceni főorvost /60-as évek/, hogy megszervezze a háztól – házig történő anyatejgyűjtést. Ezt követte 1969-ben a budapesti tejgyűjtés megszervezése Dr. Őry Imre főorvos irányításával. Az új gyűjtési ellátás lényege, hogy a tejadó anyák saját gyermekük szoptatása után bizonyos többlet tejjel rendelkeznek, s ezt otthonukban meghatározott körülmények között fejik le. Az így nyert anyatejet a hét bizonyos napjain az Anyatejgyűjtő Állomás munkatársai szállítják el. A védőnő szerepe meghatározó abban, hogy a felesleges anyatej ne vesszen kárba / csapba, kutya – macska egye meg /. Az anya tájékoztatást kapjon az anyatej leadás lehetőségéről, javítva ezzel sok arra rászoruló csecsemő életesélyeit, életkilátásait.
Antal Klára, Barta Erika
A cikk, illetve korábbi változatai megjelentek: Gyógyhírek Anyatej magazin 1998; 2000; 2001; 2002; számaiban